Pandemia wpływa na każdą sferę naszego życia, dla nikogo zaskoczeniem nie powinno być więc to, że wpływa także na rozmowy dotyczące renegocjowania unijnego budżetu. Obecnie mamy do czynienia z planem odbudowy gospodarczej UE, a wraz z nim nowe narzędzie znane lepiej jako Next Generation EU. Planowane jest też wcielenie w życie programu o charakterze ponadregionalnym dedykowanego tym obszarom, na których notowany jest deficyt i które zwracają na siebie uwagę ze względu na słabe wskaźniki gospodarcze. Nowa perspektywa unijna i nowy budżet zbliżają się wielkimi krokami. Nadal będziemy mieli do czynienia z programami zarządzanymi czy to na poziomie krajowym, czy to regionalnym, nie wiadomo jednak jeszcze, jaka będzie forma planowania konkursu. Dziś można już jednak powiedzieć z dużą pewnością, że jednym z cieszących się największą popularnością był konkurs „Badania na rynek” – wdrożenie wynalazku.
Badania na rynek
Badania na rynek były projektem wdrażanym w ramach konkursu POIR 3.2.1. Zakładał on dofinansowanie tych projektów, które umożliwiają wdrażanie prac badawczo-rozwojowych i ich wyników, zarówno samodzielnie przeprowadzonych przez wnioskodawcę, jak i wykonanych na jego zlecenie. Oczywiście, dofinansowanie nie było bezwarunkowe. Celem badań musiało być wprowadzanie na rynek nowych produktów, choć zakładano również możliwość znaczącego ulepszania tych, które już istniały. Wsparcie dotyczyło, oczywiście, także usług i wyrobów. Wsparcie dotyczy w tym przypadku przede wszystkim wydatków inwestycyjnych, eksperymentalnych prac rozwojowych oraz usług doradczych, choć możliwe jest również sfinansowanie budowy, rozbudowy i zakupu hali produkcyjnej, czy też inwestycji w środki trwałe, urządzenia, maszyny oraz linie technologiczne. Obecnie trwa oczekiwanie na decyzje pozwalające na uzyskanie odpowiedzi na pytanie o to, jakie ścieżki tematyczne zostaną zaproponowane w ramach tego programu w przyszłości. Wiele wskazuje na to, że zostanie ona udzielona w roku 2021.
„Badania na rynek” - konkurs ogólny
W przypadku wspomnianego programu beneficjentami są mikro-, małe oraz średnie przedsiębiorstwa. Od przedsiębiorców oczekuje się przede wszystkim tego, aby mieli już zamknięty przynajmniej jeden dwunastomiesięczny rok obrotowy. Wymaga się też, aby w przynajmniej jednym takim roku obrotowym w ciągu ostatnich trzech lat przed rokiem, w którym przedstawili swój wniosek, mieli przychody ze sprzedaży, które wynosiłyby nie mniej niż 600 tysięcy złotych (w przypadku małych i mikro firm), a także nie mniejsze niż milion złotych w odniesieniu do średnich przedsiębiorstw. Analizując warunki konkursu warto też zwrócić uwagę na to, że pomoc de minimis może zostać udzielona wnioskodawcy w sytuacji, w której jej wartość brutto w zestawieniu z wartością innych form pomocy de minimis w okresie bieżącego roku oraz dwóch lat poprzednich nie będzie przekraczać kwoty stanowiącej równowartość 20000 euro. Kwota ta wzrasta do 100000 euro w odniesieniu do przedsiębiorstw związanych z sektorem drogowego transportu towarów.
https://www.a1europe.pl/program-operacyjny-inteligentny-rozwoj-poir-3-2-1-badania-na-rynek/b_gzvh