Program rzecznictwa pracowników może być fantastycznym sposobem na budowanie świadomości marki, dotarcie do szerszego grona odbiorców i przyciągnięcie nowych talentów. Niezwykle ważne jest jednak, aby taki program był starannie zaplanowany i zarządzany, tak aby można było jak najlepiej wykorzystać swoje wysiłki.
Źle wykonany program rzecznictwa pracowników będzie nieskuteczny, ale może też zaszkodzić reputacji Twojej firmy i marki. Upewnij się, że dobrze rozpoczynasz swoją działalność od rzecznictwa pracowniczego, uświadamiając sobie niektóre z najczęstszych pułapek. Znając potencjalne zagrożenia, możesz ich uniknąć i upewnić się, że zarówno Twoja firma, jak i pracownicy czerpią maksymalne korzyści z solidnego programu rzecznictwa pracowniczego.
Szybkie wyjazdy:
Skuteczne programy rzecznictwa pracowników są planowane strategicznie i wdrażane dopiero wtedy, gdy zaangażowanie pracowników jest wysokie i wdrożona jest strategia marketingu treści.
Nie używaj swojego programu wyłącznie jako techniki marketingowej. Pomyśl również o tym, co jest w nim dla Twoich pracowników.
Zdefiniuj cele i regularnie mierz wyniki, śledząc wskaźniki, które są ważne dla Twojej firmy. Firmy inwestują w rzecznictwo pracownicze w celu zwiększenia zasięgu swoich marek w mediach społecznościowych, zwiększenia zaangażowania pracowników i generowania nowych leadów.
Kiedy pracownicy używają swoich osobistych sieci społecznościowych do promowania i nagłaśniania swojej firmy na portalach społecznościowych, pomagają napędzać świadomość marki, poprawiać jej wizerunek, budować lojalną publiczność i kierować ruch z powrotem na stronę internetową swojej firmy. Chociaż są to główne powody, dla których firma wprowadziłaby strategię rzecznictwa pracowników, to jednak istnieje wiele drugorzędnych korzyści, które wynikają z udanego programu, w tym znaczna poprawa komunikacji i współpracy między współpracownikami. Jeśli chodzi o rzecznictwo pracownicze, to zwykle zaczynamy od korzyści płynących z tego, że umożliwiamy pracownikom komunikację z ludźmi spoza firmy, ale także wzmacniamy więzi między współpracownikami i współpracownikami wewnątrz firmy.
Zacznij od Celów Aktywizacji Pracownika (Employee Activation Goals)
Wiele firm tęskni za aktywizacją pracowników, ponieważ budują one tylko jednokierunkową ulicę dwukierunkową. Cel końcowy powinien wykraczać poza uprawnienie pracowników do realizacji kolejnych celów marki, a firma stojąca za marką powinna również uprawniać pracowników do realizacji własnych celów zawodowych. Kiedy Twoja kultura jest tworzona, aby wprowadzić każdego pracownika do jego własnej wersji kariery superstardomu, trafiasz w nirwanę aktywacji pracowników - wymarzony zespół inspirujących, pełnych pasji ekspertów, którzy chcą, aby ich marka odniosła sukces, ponieważ ich organizacja chce, aby odnieśli sukces. Tak jak w przypadku ewolucji marketingu w kierunku zorientowania na klienta, aktywacja pracowników musi być bardziej związana z ich doświadczeniem. Nie tylko stworzy to bardziej autentyczną i trwałą kulturę zaangażowania, ale także przyniesie więcej korzyści niż tradycyjny program rzecznictwa pracowników. Sukcesy zawodowe Twoich pracowników, proaktywne wybory i pozytywne działania dobrze odzwierciedlają samą markę, podnosząc zarówno jednostkę, jak i całość.
To wygrana na całym świecie dzięki lepszej reputacji marki, oszczędnościom marketingowym, zwiększonemu zasięgowi i świadomości, lepszemu budowaniu relacji z klientami oraz większemu popytowi na to, co oferuje Twoja marka. Nie wspominając już o korzyściach płynących z rekrutacji - dużo mniej kosztuje pozyskanie najlepszych z najlepszych, gdy Twoją firmą jest zespół, w którym wszyscy chcą być. Więc zamiast pracować nad motywowaniem pracowników do orędownictwa na rzecz czegoś poza nimi, zbuduj program aktywizacji pracowników, który zaprasza ich do serca marki.
Co masz nadzieję osiągnąć poprzez aktywizację swoich pracowników? Zanim wypracujesz swój plan, miej jasne wyobrażenie o swoich celach. Określ swoje cele marketingowe, biznesowe i związane z utrzymaniem pracowników, biorąc pod uwagę zarówno cele krótko-, jak i długoterminowe. Na przykład, jaki jest Twój cel dla numerów odsłon i generowania leadów i jak mają wyglądać Twoje numery w mediach społecznościowych w ciągu jednego miesiąca, trzech miesięcy i sześciu miesięcy po uruchomieniu Twojej inicjatywy aktywacyjnej?
Wzrost przychodów, zatrzymanie klientów, wzrost liczby sprzedaży - jak oczekujesz poprawy tych wskaźników po kilku miesiącach, roku i więcej?
A co z kosztami rekrutacji pracowników i wskaźnikiem utrzymania pracowników w firmie każdego roku?
Dzięki krystalicznie przejrzystym celom programu, będziesz miał lepsze wyobrażenie o tym, na czym powinien koncentrować się Twój program aktywizacji pracowników, czy priorytetem jest budowanie zaufania do Twojej marki, czy też staniesz się organizacyjnym magnesem dla ekspertów branżowych, czy też na obu tych elementach.
Określając, jak mierzyć swoje cele, należy pamiętać o połączeniu informacji zwrotnych zarówno ilościowych, jak i jakościowych - ruch na stronie i kliknięcia są wymowne, ale podobnie jak opinie klientów i pracowników, studia przypadków i badania opinii klientów.
Korzystaj z mediów społecznościowych właściwą drogą
Posty społecznościowe udostępniane przez Twoich pracowników generują ośmiokrotnie większe zaangażowanie społeczne niż posty udostępniane przez samą markę. A te wskazówki, które wynikają z dzielenia się pracownikami z innymi? Są one siedem razy bardziej skłonne do konwersji.
Kolejna zaleta jest z HR. Wiadomo, że firmy zaangażowane społecznie mają o 58 procent większe szanse na przyciągnięcie największych talentów. Nawet coś tak prostego, jak poproszenie pracowników, aby podzielili się aktualizacjami w mediach społecznościowych z Twoją firmą, może przyczynić się do zwiększenia świadomości marki w dużym stopniu. Ale, jak trwałe jest żądanie akcji społecznościowych lub nawet zachęcanie za pomocą pewnego rodzaju programu nagród?
Zamiast zachęcać do dzielenia się, stwórzmy system, z którego pracownicy mogą korzystać. Kiedy mogą oni korzystać z markowych kont w mediach społecznościowych lub innych kanałach cyfrowych w celu promowania własnej wiedzy fachowej, zyskują więcej punktów przywództwa myślowego jako reprezentanci marki, a marka zyskuje punkty przywództwa myślowego poprzez wykazanie się wiedzą fachową swoich pracowników. Podejdź do mediów społecznościowych nie tylko jako do narzędzia rozszerzającego zasięg Twojej marki, ale także jako do platformy, na której mogą się znaleźć Twoi wewnętrzni eksperci. Intel robi z tego świetną robotę. Marka posiada bibliotekę filmów wideo, w których pracownicy Intela uczą innowacyjnych koncepcji biznesowych Intela i udostępniają aktualizacje wiadomości. Na stronach mediów społecznościowych firmy Intel znajdują się również pracownicy firmy Intel oraz projekty partnerskie.
Poza umiejętnościami, osobowościami i wiedzą pracowników, kluczowe znaczenie ma również szkolenie ich w zakresie korzystania z różnych kanałów społecznego dzielenia się. Dell jest na dojrzałym końcu spektrum, jeśli chodzi o wzmocnienie pozycji swoich pracowników za pomocą platform społecznościowych. Mają dobrze rozwinięty program szkoleniowy, Dell's Social Media University, który uczy pracowników, którzy chcą być częścią programu, jak korzystać z markowych kont społecznościowych w celu zwiększenia własnej sprzedaży. Ich program obejmuje system zarządzania oraz dostępną pomoc i wsparcie.
Wspieranie kultury własności
Bądźmy szczerzy. Zmiany kulturowe nie są tak łatwe do opanowania, zwłaszcza jeśli marketing ma ograniczony wpływ na organizację. Jednak kultura własności jest podstawą skutecznego programu aktywizacji pracowników.
Więc skoncentruj się na tym, co możesz zrobić w dziedzinie kultury. Częstym błędem w programach aktywizacji i rzecznictwa pracowników jest założenie, że zmiana kultury jest wynikiem aktywizacji pracowników, a nie jej motorem.
Celem jest stworzenie środowiska, w którym pracownicy biorą na siebie tyle samo odpowiedzialności za markę, co dyrektor generalny. Kiedy osobista marka każdego pracownika jest ściśle powiązana z marką, dla której pracuje, masz wyrównaną relację gdzie:
- W najlepszym interesie pracowników jest, aby dać z siebie wszystko, przedstawić te kreatywne, innowacyjne pomysły i rzucić sobie wyzwanie.
- W najlepszym interesie kierownictwa jest wspieranie i wzmacnianie pozycji, a także słuchanie i reagowanie na informacje zwrotne od pracowników oraz ich wartość.
Paul J. Zak, neuronaukowiec i autor książki "Czynnik zaufania": The Science of Creating High-Performance Companies, nazywa to kulturą wysokiego zaufania. Dając pracownikom więcej możliwości kierowania i podejmowania decyzji, zaufanie rośnie wewnętrznie.
Wstrzyknięcie zaufania do Twojej kultury jest potężnym małym sekretem niektóre z dzisiejszych naprawdę postępowych firm, takich jak Google i Facebook, odkryły. Zak odkrył, że zaufanie wyzwala uwalnianie oksytocyny w mózgu, co stymuluje produktywność i zwiększa motywację.
Innym sposobem na zmotywowanie tego poczucia zaufania i odpowiedzialności jest uruchomienie programów społecznie odpowiedzialnych. Można to robić zarówno wewnętrznie, jak i zewnętrznie za pomocą programów, które dają społeczeństwu poczucie odpowiedzialności. Ten rodzaj pracy pomaga w kształtowaniu bardziej znaczącej tożsamości marki, co tworzy większe poczucie celu dla pracowników, dając im bardziej wartościowy powód niż dochód lub osobistą przewagę, aby pozostać zaangażowanymi. Dzięki kulturze własności, będziesz miał duże zaangażowanie pracowników w każdy program aktywacyjny lub angażujący. Liz Brown, dyrektor generalny Social Arts and Science Institute, nazywa to środowiskiem synergicznym - pracownicy są włączeni w ramy inicjatywy aktywizacyjnej, istnieje formalny program szkoleniowy, a relacje między kierownictwem a pracownikami są oparte na współpracy.