Spójrzmy prawdzie w oczy, optymalizacja pod kątem wyszukiwarek (SEO) jest jednym z istotnych czynników napędzających większość inicjatyw marketingu cyfrowego w dzisiejszych czasach. I zbyt często, rozmawiając z agencją SEO, po poruszeniu tematu cen, usłyszysz: "Cóż... to całkowicie zależy".
Od czego to zależy? Dlaczego nie może być po prostu jasna odpowiedź, a nawet figura z ballparku? Jakkolwiek może to być frustrujące, niestety SEO posiada ogromną liczbę zmiennych, które agencja lub konsultant musieliby wziąć pod uwagę przed podaniem ceny biletu. Jednak nie wszystko jest stracone. Dzięki dogłębnym badaniom i zakrojonej na szeroką skalę ankiecie przeprowadzonej przez Ahrefs, jestem w stanie przedstawić Ci kompleksowe informacje na temat tego, ile średnio kosztują usługi SEO.
Spójrzcie na liczby
Na pierwszy rzut oka, dane z Ahrefs podpinają średnią stawkę godzinową dla agencji SEO, aby być gdziekolwiek pomiędzy $100 a $150 za godzinę. Jednakże, mniej agencji SEO pobiera opłaty za godzinę w tych dniach. W rzeczywistości, większość agencji pobiera powtarzające się opłaty miesięczne, inaczej znany jako retainer. Te retainer będzie można uruchomić wszędzie między 500 dolarów i 2000 dolarów miesięcznie.
Teraz, gdy wiesz trochę o surowych liczb za koszty usług SEO, przejdźmy do najbardziej powszechnych struktur cenowych, że agencje SEO używać.
Najczęstsze struktury cenowe SEO
Miesięczny Zachowawca
Ogólnie rzecz biorąc, ten rodzaj modelu skłania się ku długoterminowym relacjom między agencją a jej klientami, a nie jednorazowym projektom, w których zazwyczaj stosuje się stawki godzinowe lub jednorazowe. Jest to najlepsza opcja dla firm, które szukają praktycznego doświadczenia, gdzie agencja będzie dbać o większość swoich wysiłków SEO we wszystkich aspektach.
Jednak ten model nie wychodzi bez swoich wad. Zazwyczaj miesięczne ratingi posiadają zobowiązania długoterminowe, a w przypadku ich podpisania należy liczyć się z zamknięciem na co najmniej sześć miesięcy. Z jednej strony, jest to cenne dla agencji SEO, ponieważ daje im niezbędną ilość czasu na wykonanie swojej pracy. Ale jednocześnie, może to spowodować, że utkniesz w agencji, z której nie jesteś zadowolony.
Projekty jednorazowe
Jeśli koszty powtarzające się nie są twoją sprawą, a śledzenie godzin i korekt szacunkowych jest zbyt dużym bólem, model oparty na projekcie może być twoją łaską oszczędności. Model ten jest przeznaczony dla firm o szczegółowych i specyficznych potrzebach, które mają już dobrze przemyślane wymagania dotyczące SEO i solidną strategię. Powinieneś pomyśleć o nim jako o tymczasowej pomocy, która pomoże Ci w realizacji już istniejącego celu.
Więc, jakie są wady tej opcji? Po pierwsze, łatwo się ograbić. Jeśli masz niewielkie doświadczenie we współpracy z innymi firmami zajmującymi się SEO i masz mętlik w głowie, czym jest SEO i czego naprawdę potrzebujesz w projekcie, możesz z łatwością zapłacić podwójnie. A gdy tylko zakres projektu zostanie ustalony w kamieniu, wszelkie zmiany w kamieniach milowych lub czopach spowodują dodatkowe koszty.
Godzinowo i na żądanie
Co zrobić, jeśli masz dobre rozeznanie w swoich priorytetach SEO i potrzebujesz tylko okazjonalnej pomocy w realizacji swojej strategii? Jedną z najlepszych opcji jest zaangażowanie konsultanta lub agencji SEO na kilka godzin w razie potrzeby. Jest to najlepsze rozwiązanie dla operacji o ograniczonym budżecie, takich jak mała strona internetowa, która dopiero zaczyna budować swoją działalność. SEO na żądanie jest również ogromnym atutem dla tych, którzy chcą zarządzać i realizować własne kampanie, które nie wymagają stałego zaangażowania osób trzecich.
Można oczekiwać wysokiego stopnia przejrzystości w odniesieniu do tego, na co przeznaczane są pieniądze, ponieważ czas spędzony na danej inicjatywie będzie zawsze rejestrowany i zgłaszany. Dzięki temu masz pełną kontrolę nad tym, ile wysiłku wkładasz w dany obszar swojej strategii SEO. Dodatkowo, zapewnia to również bardzo przewidywalne koszty, dzięki czemu można odpowiednio budżetować i zachować całkowitą kontrolę nad wydatkami na marketing.
Powinieneś zatrudnić agencję lub freelancera?
Nie jest tajemnicą, że średnio agencje za swój czas i usługi naliczają wyższe ceny niż konsultanci freelancerzy i specjaliści SEO. Jednak to, czy zdecydują się Państwo na współpracę z agencją, czy też z osobą prywatną, zależy całkowicie od zakresu Państwa strategii.
Chociaż jeden konsultant lub ekspert może pomóc przy mniejszych projektach, ma tylko tyle czasu i może pracować z innymi klientami. W przeciwieństwie do tego, agencja na ogół posiada wszystkie niezbędne zasoby, aby szybko realizować większe projekty. Tak więc dodatkowe koszty są zazwyczaj równoważone przez fakt, że można znacznie szybciej zobaczyć postępy i rezultaty swoich wysiłków. Ponadto, agencje są w stanie zaoferować szerszy zakres usług niż konsultanci zewnętrzni. Decyzję o wyborze agencji lub freelancera opierasz na swoim budżecie i zakresie projektu.