Pandemia COVID-19 w 2020 roku i wynikająca z niej blokada była największym na świecie naturalnym eksperymentem w zakresie pracy w domu. Dosłownie miliony firm w ciągu kilku tygodni przestawiły swoje siły robocze na pracę zdalną, co zaowocowało fascynującymi spostrzeżeniami na temat związku między pracą w domu a produktywnością. Spoiler: Praca w domu zwiększa produktywność dla wielu osób.
Kilka ostatnich badań wykazało, że praca w domu zwiększa produktywność pracowników aż o 22%. Mniej czynników rozpraszających uwagę, mniej niepotrzebnych spotkań i wyeliminowane dojazdy przyczyniają się do wzrostu produktywności w pracy zdalnej. Badania dotyczące produktywności powiązały również szczęście pracowników ze wzrostem wydajności i wskazały elastyczne godziny pracy jako pozytywny czynnik wpływający na produktywność pracowników w domu.
Praca w domu i zwiększona wydajność: Dowody
Jedno z największych badań dotyczących produktywności i pracy zdalnej zostało przeprowadzone przez Bloom et al. w 2013 roku. Eksperyment przeprowadzono w CTrip, dużym chińskim biurze podróży, gdzie pracownicy call center zostali losowo przydzieleni do pracy albo z centrali, albo do pracy z domu. Wyniki były w tamtym czasie szokujące. W ciągu 9 miesięcy badacze zmierzyli 13% wzrost wydajności wśród pracowników pracujących w domu w porównaniu do tych pracujących w biurze. Autorzy badania twierdzą, że do tego wzrostu przyczyniło się cichsze środowisko pracy, większa satysfakcja z pracy w domu oraz większa liczba przepracowanych godzin. Co zadziwiające, po zakończeniu eksperymentu CTrip dał pracownikom biorącym udział w badaniu możliwość kontynuowania pracy w domu. Połowa z nich, która na stałe zmieniła miejsce pracy, doświadczyła jeszcze większego wzrostu wydajności, o około 22%. Jednak niektórzy z tych bardziej długoterminowych pracowników zdalnych zgłosili zwiększoną izolację w miesiącach po zakończeniu badania.
Interesujące w badaniu Blooma jest to, że w grę wchodzi wiele czynników, z których wiele dopiero zaczynamy rozumieć. Bloom argumentował, że wielu pracowników domowych skończyło pracując więcej godzin w ciągu dnia, ponieważ wyeliminowano dojazdy. Badacze zaobserwowali również mniejszą absencję wśród pracowników domowych, którzy brali mniej dni chorobowych. Szczególną pracą pracowników było call center, więc cichsze środowisko pracy również przyczyniło się do wzrostu produktywności. Więcej znajdziesz na: https://pracaonline.net
Podobny wzrost wydajności został zmierzony w badaniu dotyczącym polityki "pracy z dowolnego miejsca" prowadzonej przez Urząd Patentów i Znaków Towarowych Stanów Zjednoczonych (USPTO). Naukowcy zaobserwowali w tym przypadku 4,4% wzrost wydajności pracowników, którzy pracowali w domu.
RescueTime przeprowadził analizę swojego oprogramowania do śledzenia czasu pracy i stwierdził, że:
- pracownicy zdalni mieli o 20% większe szanse na wykonanie wszystkich zadań w ciągu dnia
- Pracownicy zdalni mieli o 17% większe szanse na opuszczenie pracy z poczuciem spełnienia
- 39% osób pracujących w domu zgłosiło, że pracuje 8 lub więcej godzin dziennie (21% mniej niż osoby pracujące w środowisku biurowym)
Równowaga między pracą a życiem prywatnym a motywacja
Inne badania koncentrowały się na równowadze pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym oraz czynnikach sprzyjających, które wyjaśniają, dlaczego niektórzy pracownicy są znacznie bardziej wydajni, gdy pracują w domu, a inni mniej. Istniejące powiązania społeczne i poziom stresu w pracy mają tendencję do dobrej korelacji ze zdolnością ludzi do bycia produktywnymi, gdy są w domu. Elastyczne harmonogramy pracy również wydają się zwiększać produktywność pracowników domowych. W Bahrajnie badanie wykazało, że 86% respondentów samodzielnie stwierdziło, że zauważyli poprawę własnej produktywności, gdy pracowali w domu.
Inne badanie z 2018 roku przeprowadzone przez Rupiettę i Beckmanna pokazuje znaczenie wewnętrznej motywacji w produktywności. Znaleźli oni wyraźny związek między pracą w domu a wysiłkiem pracowników w pracy. Im więcej pracowników pracowało z domu, tym wyższa była jakość i ilość pracy. Motywacja w ogóle wydaje się być głównym czynnikiem wpływającym na to, czy pracownicy są produktywni w środowisku WFH. Badanie z 2017 r. z wykorzystaniem półstrukturalnych wywiadów jakościowych wykazało, że pracownicy utrzymywali wysoki poziom pozytywnego nastawienia do opcji pracy w domu i generalnie wykonywali pracę na wyższym poziomie, jeśli już wcześniej wykazywali wysokie standardy pracy w biurze. Czytaj więcej: Praca zdalna
Wpływ dojazdów do pracy na wydajność
Dojazdy do pracy są ważnym elementem w analizie produktywności pracowników. Badania przeprowadzone w Japonii wykazały, że pracownicy, którzy tradycyjnie dojeżdżali do pracy przez ponad 1 godzinę każdego dnia, wykazali największy wzrost produktywności dzięki pracy w domu. US Census Bureau szacuje średni czas dojazdu do pracy na około 53 minuty dziennie. W niektórych dużych metropoliach czas ten może być nawet dłuższy. Dla osób mieszkających w Nowym Jorku/Newark, Waszyngtonie, San Francisco, Chicago i Atlancie czas dojazdu do pracy znacznie przekracza tę średnią, czasami przekraczając 1,5-2 godziny dziennie. Inne badanie wykazało, że eliminując dojazdy i spotkania osobiste można zaoszczędzić od 2 do 5,5 godziny dziennie!
W badaniu przeprowadzonym w 2008 roku w Australii stwierdzono nawet, że odległość dojazdu do pracy silnie koreluje z absencją w pracy i wydajnością pracy. W istocie, twierdzą, że ci, którzy są szczęśliwsi w swojej pracy i dojeżdżają mniej, są bardziej produktywni.
Wyraźnie widać, że dojazdy do pracy mogą prowadzić do obniżenia zadowolenia pracowników, jak również bardziej praktycznie po prostu usunąć kilka bardzo produktywnych godzin z dnia dla wielu pracowników.
Gdzie się podział czas, gdy pracujemy w domu?
Prodoscore, firma zajmująca się analityką biznesową w Stanach Zjednoczonych przeprowadziła szeroko zakrojone badania podczas pandemii COVID-19 w 2020 roku. Sprawdzili, gdzie pracownicy spędzali najwięcej czasu przed i po koronawirusie, gdzie nastąpiło masowe przejście do pracy zdalnej. Przeanalizowali 100 milionów danych z ponad 30 000 amerykańskich firm.
Stwierdzili, że nastąpiła zmiana w faktycznym rodzaju pracy wykonywanej przez pracowników zdalnych. Wśród osób pracujących w domu znacznie wzrosło wykorzystanie rozmów telefonicznych, oprogramowania DRM, poczty elektronicznej i wiadomości na czacie. Co ciekawe, wykorzystanie oprogramowania kalendarza spadło o 22%, co sygnalizuje, że formalnie zaplanowane spotkania odbywają się rzadziej wśród pracowników zdalnych. Rzeczywiście, odnotowano 4% wzrost liczby pracowników pracujących nad istotnymi zadaniami w porównaniu z 18% spadkiem czasu poświęconego na komunikację w porównaniu z pracownikami pracującymi w biurze.
Podobnie, badania przeprowadzone przez Yang et al. podczas pandemii COVID-19 w 2020 r. wykazały, że pracownicy w mniejszym stopniu współpracowali, a więcej czasu poświęcali na indywidualne wykonywanie zadań, co doprowadziło do wzrostu produktywności. Zauważają oni również, że metody komunikacji przestawiły się ze spotkań w czasie rzeczywistym na komunikatory internetowe.
Dowiedz się więcej na: https://pracaonline.net/chalupnictwo