Ustawa o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych definiuje wypadek przy pracy jako nieoczekiwane zdarzenie spowodowane przyczyną zewnętrzną, którego skutkiem jest uraz lub śmierć. Można go również zdefiniować jako zdarzenie, które ma miejsce w związku z pracą. Należy pamiętać, że do wypadku może dojść poza pracą. Tego typu zdarzenia mogą mieć miejsce również poza pracą, np. podczas podróży służbowej lub w drodze do pracy.
Jakie odszkodowanie mogę uzyskać z tytułu wypadku przy pracy?
Pracownik, który uległ wypadkowi w pracy może być uprawniony do następujących świadczeń i odszkodowań.
- - Zasiłek chorobowy - Przysługuje pracownikom, którzy są niezdolni do pracy z powodu choroby zawodowej lub wypadku przy pracy.
- - Świadczenie rehabilitacyjne - Jeśli po zakończeniu pobierania zasiłku chorobowego pracownik jest nadal niezdolny lub niezdolny do pracy, a dalsze leczenie lub rehabilitacja to umożliwiają, może on być uprawniony do świadczenia rehabilitacyjnego.
- - Zasiłek wyrównawczy - Dla ubezpieczonego pracownika, którego wynagrodzenie zostało zmniejszone z powodu stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu.
- - Jednorazowe odszkodowanie - dla pracownika, który w wyniku wypadku doznał stałej lub długotrwałej niezdolności do pracy.
- - Renta z tytułu niezdolności do pracy - Dla ubezpieczonego pracownika, który z powodu wypadku lub choroby zawodowej nie może lub nie jest zdolny do pracy;
- - Zasiłek szkoleniowy - Zasiłek ten przysługuje ubezpieczonemu pracownikowi. Dotyczy osób, które z powodu wypadku lub choroby zawodowej nie mogły pracować w dotychczasowym zawodzie.
- - Zasiłek opiekuńczy
- - Pokrycie wydatków związanych z leczeniem w zakresie stomatologii i szczepień ochronnych oraz zakupem przedmiotów ortopedycznych w ustawowym zakresie.
- - Kodeks pracy przewiduje, że pracownik, który uległ wypadkowi przy pracy, może otrzymać od pracodawcy dodatkowe odszkodowanie za utratę lub uszkodzenie mienia osobistego lub innych przedmiotów. Odszkodowanie to nie obejmuje jednak utraty lub zniszczenia samochodu oraz pieniędzy. Pracownik może również ubiegać się o odszkodowanie powypadkowe na podstawie kodeksu cywilnego.
Rodzina ofiary wypadku ma prawo do:
- - Jednorazowe odszkodowanie dla członków rodziny zmarłego rencisty lub ubezpieczonego.
- - Renta rodzinna - dla osób pobierających rentę w części spowodowanej chorobą zawodową lub wypadkiem przy pracy, renta ta przysługuje członkom rodziny zmarłego ubezpieczonego.
- - Dodatek do renty rodzinnej - dla sieroty.
- - Gdzie mogę uzyskać odszkodowanie za wypadek przy pracy?
- - Pracownik, który uległ wypadkowi przy pracy, może ubiegać się o świadczenia i odszkodowanie od swojego pracodawcy. Pracodawca odprowadza również składki do -Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, ZUS. Odszkodowanie nie przysługuje za naruszenie przepisów bezpieczeństwa pracy, rażące niedbalstwo, nietrzeźwość, pozostawanie pod wpływem substancji psychotropowych lub środków odurzających.
Sprawdź również: Trwały uszczerbek na zdrowiu - odszkodowanie, zasady, informacje
Jak uzyskać odszkodowanie za wypadek przy pracy?
Pracownik, który ubiega się o jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy, musi przedstawić następujące dokumenty:
- - wniosek o odszkodowanie powypadkowe,
- - OL-9 zaświadczenie o stanie zdrowia zawierające informacje o przebytym leczeniu i rehabilitacji. Dokument ten powinien wpłynąć nie później niż 30 dni przed zgłoszeniem roszczenia.
- - Dokumentacja dla celów medycznych
- - Protokół sporządzony przez pracodawcę opisujący okoliczności i przyczyny wypadku przy pracy lub karta wypadku.
- - Prawomocny wyrok Sądu Pracy
Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS), który jest instytucją ubezpieczenia społecznego, ma 14 dni od momentu otrzymania orzeczenia lekarza lub komisji lekarskiej albo stwierdzenia ostatniej okoliczności wymagającej wydania decyzji na wydanie decyzji o przyznaniu lub odmowie przyznania jednorazowego odszkodowania z tytułu wypadku przy pracy. Zakład Ubezpieczeń Społecznych wypłaci świadczenie w ciągu 30 dni od wydania decyzji, jeżeli zostanie ustalona wysokość świadczenia i prawo do niego.
Pracownik może odwołać się do Sądu Rejonowego, Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych, jeśli nie zgadza się z wysokością odszkodowania lub odmową jego wypłaty. Termin na wniesienie odwołania wynosi jeden miesiąc.
Pracownik, który uległ wypadkowi przy pracy, może ubiegać się o odszkodowanie od pracodawcy lub ubezpieczyciela, z którym zawarł umowę ubezpieczenia OC. Może również uzyskać odszkodowanie powypadkowe z prywatnej lub grupowej polisy ubezpieczeniowej od następstw nieszczęśliwych wypadków.
Odszkodowanie za wypadek przy pracy
Wysokość odszkodowania z tytułu wypadku przy pracy ustala Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS). Decyduje on o ciężkości urazu i jego związku z wypadkiem. ZUS ustala procentowy uszczerbek na zdrowiu, który będzie miał wpływ na wysokość jednorazowego odszkodowania z tytułu wypadku przy pracy. Prawo przewiduje, że pracownikowi przysługuje jednorazowe odszkodowanie w wysokości 20% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia za rok poprzedni w odniesieniu do każdego procentu stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu.