Czy sześć lat po założeniu firmy można zostać światowym potentatem na rynku smartfonów? Choć brzmi to niewiarygodnie, właśnie o takim sukcesie może mówić firma Xiaomi. Jej założyciel nawet w najbardziej odważnych marzeniach nie zakładał, że osiągnięty przez niego rezultat będzie tak spektakularny, ten jednak w pewnym momencie stał się faktem. Dziś Xiaomi jest podmiotem widocznym także na polskim rynku, trudno więc o lepszy czas na poznanie jego historii.
Jak to się zaczęło?
Firma Xiaomi zadebiutowała na krajowym rynku stosunkowo niedawno, bo w roku 2010. Jej założycielem był Lei Jun, który do dziś jest prezesem potentata na rynku multimediów. Jeśli jednak chcemy być precyzyjni, musimy zauważyć, że początki marki są wcześniejsze i sięgają roku 2004. To właśnie wtedy Amazon wydał 75 milionów dolarów, aby przejąć Joyo. Firma ta miała w Chinach duże znaczenie będąc największym w tym państwie sklepem, w którym można było kupić książki, muzykę oraz gry. Lei Jun już wtedy zwrócił na siebie uwagę. Był jedną z osób zarządzających chińską firmą. Od wspomnianego wydarzenia do momentu, w którym na rynku zadebiutowała firma Xiaomi musiało minąć jeszcze kilka lat, trudno jednak zaprzeczyć temu, że było to wydarzenie doniosłe. Wiele wskazuje na to, że właśnie dzięki pieniądzom uzyskanym ze sprzedaży Joyo młody biznesmen mógł stworzyć firmę, która wstrząsnęła rynkiem mobilnym. Lei Jun już od dawna interesował się tak telefonami komórkowymi, jak i innymi urządzeniami mobilnymi. Wiele historii na jego temat to opowieści z pogranicza prawdy i legendy, a jedna z nich opowiada o tym, że w początkach swojej działalności lubił rozkładać na czynniki pierwsze telefony wielu producentów po to, aby dokładnie zrozumieć, na czym może polegać sekret ich budowy. W 2010 roku na rynku pojawiła się marka Xiaomi, a już rok później pojawił się na nim jej pierwszy telefon – Mi 1. Dziś chińska firma jest jednym z największych producentów telefonów komórkowych na świecie zajmując niejednokrotnie pozycję na podium w kolejnych rankingach.
Apple z Chin
Śledząc historię Xiaomi można zauważyć, że niemal od pierwszych chwil swojej działalności firma ta nieustannie jest porównywana do Apple. Nie dzieje się tak zresztą wcale bez powodu. Za porównaniem takim przemawia wiele przesłanek. Już pierwszy model, wspomniany tu Mi 1, zwracał uwagę na siebie właśnie poprzez podobieństwo do modeli Apple. Dziś nie jest to już tak zaskakujące biorąc pod uwagę widoczne podobieństwa między kolejnymi urządzeniami. Wtedy jednak mieliśmy do czynienia z nieco inną sytuacją. Nie można było mówić o braku różnic, skojarzenie było jednak silne i miało pewne uzasadnienie. Trop ten potwierdza zresztą również sam prezes firmy, który w wielu udzielanych przez siebie wywiadach mówił wprost, że wzoruje się właśnie na tej firmie i zależy mu na tym, aby prowadzić podobną politykę. To, że Xiaomi od samego początku zmierza czytelną drogą, jaką firma sobie wyznaczyła, jest zresztą jednym z argumentów tłumaczących sukces chińskiego producenta. Zwraca się uwagę na to, jak bardzo ta konsekwencja przyczyniła się do zwycięstwa.
http://smartfonykatowice.pl/a/lcoh,xiaomi-krotka-historia-chinskiego-zdobywcy-rynku-mobilnego